1 Vzdělávací program a jeho pojetí
1.1 Základní údaje
Výzva | Budování kapacit pro rozvoj škol II |
---|---|
Název a reg. číslo projektu | VIDA! školám - propojení formálního a neformálního vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008290 |
Název programu | Dva dny se zvířaty |
Název vzdělávací instituce | VIDA! science centrum |
Adresa vzdělávací instituce a webová stránka | Křížkovského 554/12, 60300 Brno, www.vida.cz |
Kontaktní osoba | Šárka Látalová sarka.latalova@vida.cz |
Datum vzniku finální verze programu | 30. 9. 2019 |
Číslo povinně volitelné aktivity výzvy | 4 |
Forma programu vlivu na fungování ekosystému | Dvoudenní zážitkový kurz s přespáním zaměřený na hlubší poznání zvířat v rámci jejich života, jejich chování, vztahu k člověku a jejich vlivu na fungování ekosystému |
Cílová skupina | Žáci SŠ oborů zakončených maturitní zkouškou |
Délka programu | Minimální rozsah programu je 16 hodin (21 vyučovacích hodin) |
Zaměření programu | Biologie, Základy společenských věd |
Tvůrci programu | Šárka Látalová, Vojtěch Marek, Dominika Močubová |
Odborný garant programu | Mgr. Sven Dražan, sven.drazan@vida.cz |
Specifický program pro žáky se SVP | Ne |
1.2 Anotace programu
Program je zaměřen na uvědomování si souvislostí mezi vývojem zvířat, jejich významem pro planetu a lidstvo v historii a dnešní době. Spojuje etologii a zvířecí emoce a získané informace využívá při praktickém pozorování jejich chování. Pochopením jejich chování a prožívání se žákům zvířata stávají bližšími a jsou otevřenější tématům zabývajícím se složitostí světa jako celku, s důrazem na vztah lidí a zvířat. Program podporuje zdravě kritické myšlení. Formou se jedná o intenzivní dvoudenní mozaiku interaktivních přednášek, workshopů, diskuzí, her, exkurzí, poznávacích a reflektivních aktivit.
1.3 Cíl programu
- Žáci zažijí fyzický kontakt se zvířaty.
- Žáci budou prakticky pozorovat zvířata a prohloubí své chápání jejich chování.
- Žáci si uvědomí širší význam zvířat pro lidstvo a ekosystém, zamyslí se nad hodnotou zvířecího života.
- Žáci dostanou příležitost k sebereflexi.
1.4 Klíčové kompetence a konkrétní způsob jejich rozvoje v programu
Klíčová kompetence | Aktivita rozvíjející KK | Způsob rozvíjení KK |
---|---|---|
Komunikace v mateřském jazyce | Etika aneb jak to vidím já | Porozumění psanému textu, formulace vlastní myšlenky a její reprodukce, nácvik argumentace a efektivní diskuse |
Lidé, zvířata a planeta - diskuse | Formulace vlastních prožitků a myšlenek a jejich pojmenovávání v rámci reflexe zážitkové hry | |
Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů | Porozumění odbornému výkladu, rozšiřování slovní zásoby | |
Etologické pozorování | Komunikace v rámci pozorovatelského týmu, interpretace pozorovaných jevů do textové podoby | |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby... | Komunikace v rámci týmu, formulace vlastních hypotéz a jejich obhajoba v rámci vedené diskuse | |
Časová osa domestikace | Rychlá, efektivní domluva v rámci týmu | |
Evoluce čili vývoj | Porozumění odbornému výkladu, rozšiřování slovní zásoby | |
Zvířecí olympiáda | Pochopení sdělených pravidel, týmová spolupráce | |
Mikroskopování tělního pokryvu | Kooperace ve dvojici se sdíleným materiálem a dalšími prostředky | |
Práce se strachem | Formulace abstraktních fenoménů a niterních prožitků | |
Nemusíme se jich bát aneb o pavoucích a štírech (a nejen o nich) | Porozumění odbornému výkladu, rozšiřování slovní zásoby | |
Úvodní aktivity | Porozumění mluvenému slovu, schopnost vyjádření vlastních názorů ve sdíleném kruhu, aktivním nasloucháním | |
Schopnost učit se | Etologické pozorování | Aktivní nácvik využití teoretických poznatků získaných v rámci přednášky v praxi |
Mikroskopování tělního pokryvu | Pozorováním a porovnáváním jednotlivých vzorků, přemýšlením nad souvislostmi vzniku jednotlivých pozorovaných znaků a jejich struktur | |
Evoluce rychloběhem | Zamyšlením nad přesahem herního systému do principů fungování skutečné evoluce | |
Sociální a občanské schopnosti | Etika aneb jak to vidím já | Aktivní naslouchání, respektování odlišného názoru, zamýšlením se nad etickými otázkami, uvědomění si vlastního názoru, zvědomení současných palčivých témat |
Lidé, zvířata a planeta | Uvědomění si širšího etického kontextu v rámci vlastního vnímání světa formou emotivního zážitku, zamyšlení nad vlastními možnostmi přístupu k udržitelnému životnímu stylu | |
Práce se strachem | Aktivní naslouchání a podpora spolužáků v přístupu k osobním obavám | |
Úvodní aktivity | Aktivním nasloucháním názorů na zvířata a vztah k nim v rámci skupiny | |
Canisterapie a Kynologická záchranařina | Zažitím přímého kontaktu živého zvířete, změna vnímání těchto tvorů pouze jako domácích mazlíčků | |
Smysl pro iniciativu a podnikavost | Etika aneb jak to vidím já Lidé, zvířata a planeta | Uvědomění si širšího etického kontextu v rámci vlastního vnímání světa se zaměřením na ekologickou udržitelnost přírodních zdrojů, zamyšlení nad vlastními možnostmi přístupu k udržitelnému životnímu stylu |
Mikroskopování tělního pokryvu | Preference a aktivní observace vybraných vzorků a jejich porovnávání | |
Etologické pozorování | Preference a aktivní observace vybraných druhů živočichů | |
Evoluce rychloběhem | Rychlým výběrem protihráče a nutností rychlého a efektivního rozhodování v průběhu hry | |
Hnízda Moudrosti aneb Zajímavosti ze světa zvířat | Aktivní zapojení se do plnění týmových úkolů v rámci hry | |
Kulturní povědomí a vyjádření | Lidé, zvířata a planeta | Vizualizace masivního konzumního způsobu života lidské populace vyvolávající vnitřní konflikt v rámci žebříčku hodnot |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby... | Propojováním interdisciplinárních jevů v rámci hypotetického scénáře a výkladem jejich důsledků | |
Časová osa domestikace | Mezioborové začlenění poznatků do individuálního obrazu o historii lidské civilizace | |
Evoluce čili vývoj | Obeznámením se s platnými principy evoluční teorie a náhledem na nich v různých částech světa | |
Živočišná přitažlivost | Obeznámením se s rozmnožovacími strategiemi podobnými u zvířat a lidí | |
Inspirace zvířaty ve světě vědy a techniky | Vhledem do způsobu nahlížení technických disciplín na živočichy jako na zdroj možného technologického pokroku | |
Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií | Mikroskopování tělního pokryvu | Přípravou vlastních mikroskopických preparátů a jejich pozorování pod světelným mikroskopem |
1.5 Forma
Dvoudenní zážitkový program s přespáním ve VIDA! zaměřený na hlubší poznání zvířat v rámci jejich života, jejich chování, vztahu k člověku a jejich vlivu na fungování ekosystému. Program sestává ze zajímavých přednášek, diskuzí s externími odborníky, workshopů a her a také ze setkávání se živými zvířaty. V rámci programu si žáci vyzkouší práci ve skupině, práci v týmu i samostatnou práci. Program nabízí množství zařazených metod, které napomáhají udržení pozornosti účastníků a umocňují zážitek. Důležitou součástí jsou reflexe, při kterých si účastník zpracuje zážitky a sám v sobě upevní nové vědomosti a změny postoje.
1.6 Hodinová dotace
Délka aktivit je uvedena v minutách, hodinách a vyučovacích hodinách délky 45 minut.
Aktivita | Minut | Hodin | Vyučovacích hodin |
---|---|---|---|
Úvodní aktivity | 30 | 0,50 | 0,67 |
Evoluce rychloběhem | 15 | 0,25 | 0,33 |
Evoluce čili vývoj | 45 | 0,75 | 1,00 |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby... | 45 | 0,75 | 1,00 |
Zvířecí olympiáda | 60 | 1,00 | 1,33 |
Práce se strachem | 60 | 1,00 | 1,33 |
Nemusíme se jich bát aneb o pavoucích a štírech (a nejen o nich) | 90 | 1,50 | 2,00 |
Lidé, zvířata a planeta | 60 | 1,00 | 1,33 |
Etika aneb jak to vidím já | 60 | 1,00 | 1,33 |
Canisterapie a Kynologická záchranařina | 120 | 2,00 | 2,67 |
Hnízda Moudrosti aneb Zajímavosti ze světa zvířat | 45 | 0,75 | 1,00 |
Mikroskopování tělního pokryvu | 60 | 1,00 | 1,33 |
Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů | 90 | 1,50 | 2,00 |
Živočišná přitažlivost | 30 | 0,50 | 0,67 |
Etologické pozorování | 150 | 2,50 | 3,33 |
Celkem |
Doplňková aktivita | Minut | Hodin | Vyučovacích hodin |
---|---|---|---|
Časová osa domestikace | 45 | 0,75 | 1 |
Kreslení tašek | 90 | 1,50 | 2 |
Inspirace zvířaty ve světě vědy a techniky | 45 | 0,75 | 1 |
Lovci a sběrači | 90 | 1,50 | 2 |
Strach a důvěra | 30 | 0,5 | 0,67 |
Celkem |
1.7 Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Program je uskutečnitelný se skupinou odpovídající jedné třídě, čili počtem 30 žáků. Program lze uvádět i v menších skupinách.
Cílovou skupinou tohoto programu jsou žáci SŠ oborů zakončených maturitní zkouškou. Program je intenzivní a náročnější, doporučujeme uvádění pro žáky s biologickým zaměřením, pro které mají aktivity hlubší význam a širší dopad.
1.8 Metody a způsoby realizace
zkušenostní učení, diskuse, projektová výuka, gamefikace, tvorba, týmová spolupráce, přednáška, soutěž, naslouchání, exkurze do Zoologické zahrady a etologické pozorování, samostatná práce, týmová spolupráce, laboratorní workshop
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a témat a jejich anotace včetně hodinové dotace
1.9 Obsah – přehled tematických bloků a témat a jejich anotace včetně hodinové dotace
DEN 1 - 9,7 hodiny (580 minut)
Tématický blok 1 reprezentuje první den projektu, kde jsou jednotlivé aktivity seřazeny v rámci harmonogramu.
Téma | Minut | Hodin | Anotace |
---|---|---|---|
Úvodní aktivity | 30 | 0,50 | Aktivita sestává ze seznámení účastníků s lektory, uvedení do prostoru. Obsahuje také motivační úvod do celého projektu, vyhodnocení pre-dotazníků a práci se zvířecími kartami. |
Evoluce rychloběhem | 10 | 0,15 | Gamefikovaná aktivita pro uvedení do problematiky evoluce pomocí jednoduché hry, která zároveň upozorní na některé aspekty reálného vývoje života na Zemi. |
Evoluce čili vývoj | 45 | 0,75 | Aktivita navazující na předchozí hru Evoluce rychloběhem; dotazová přednáška/řízená debata, kde přednášející/moderátor na známých příkladech z živočišné říše osvětluje zákonitosti biologické evoluce. |
Obejdeme se bez zvířat? aneb co by, kdyby... | 45 | 0,75 | Moderovaná diskuse (s přípravou) nad hypotetickou situací, se kterou nikdo nemůže mít reálnou zkušenost, kladoucí vysoké nároky na aplikaci již nabytých vědomostí a jejich rozvíjení a propojování. |
Zvířecí olympiáda | 60 | 1,00 | Dynamická zábavná pohybová hra ve formě štafety se zvířecí tématikou. |
Práce se strachem | 60 | 1,00 | Diskuzní psychologická aktivita formou sdílení vlastních pocitů a prožitků při setkání se zvířaty, zvědomění svých názorů na určité tvory, možnost získání podpory ostatních účastníků a otevření cesty k bezpečné práce se svým strachem či obavami. |
Nemusíme se jich bát aneb o pavoucích a štírech (a nejen o nich) | 90 | 1,50 | Diskuzní beseda s odborníkem doplněná ukázkami živých exemplářů s možností bližšího prozkoumání pod odborným dohledem. |
Lidé, zvířata a planeta | 60 | 1,50 | Zážitková hra pracující s emocionální stránkou účastníků skrze provázení důsledky konzumního způsobu života moderní společnosti, s výtvarnou reflexí a závěrečnou diskuzí. |
Etika aneb jak to vidím já | 60 | 1,00 | Diskusní hra s etickou tématikou, kdy si žáci samostatně vytvoří názor na dané otázky, poté vytvoří dvojici a svůj názor sdělují druhé osobě, která aktivně naslouchá, a naopak, a poté argumentují. Dále se vytvoří větší skupina kde žáci opět sdílí své názory. |
Canisterapie a Kynologická záchranařina | 120 | 2,00 | Workshop skládající se dvou částí: Canisterapie - účastníci se dozví co je canisterapie, jak přítomnost psa ovlivňuje lidskou psychiku a tělo, jak psi pomáhají, dozví se informace o psích chování a správné manipulaci a mají možnost vyzkoušet si práci se psem přímo na sobě Záchranařina - účastníci získají informace o práci kynologů kteří se psy pracují v rámci sutinového a plošného vyhledávání a přímo uvidí práci psů- od ukázek začátků výcviku až po simulaci vyhledávání, kdy jsou účastníci v roli figurantů. |
DEN 2 - 6,25 hodiny (375 minut)
Druhý tématický blok shrnuje aktivity realizované druhý den projektu dle harmonogramu.
Téma | Minut | Hodin | Anotace |
---|---|---|---|
Hnízda Moudrosti aneb Zajímavosti ze světa zvířat | 45 | 0,75 | Hravá pohybová a dedukční aktivita s cílem bližšího vztahu ke zvířatům pomocí získání zajímavých faktů o jejich chování či životě. |
Mikroskopování tělního pokryvu | 60 | 1,00 | Laboratorní dílna, ve která dostávají účastníci prostor na badatelskou činnost v rámci samostatného vytváření preparátů a pozorování různých tělních pokryvů pod světelným mikroskopem. |
Etologie - teoretický úvod do vědy o chování živočichů | 90 | 1,50 | Přednáška odborníka na etologii uvádějící do problematiky chování živočichů s následnou diskusí. |
Živočišná přitažlivost | 30 | 0,50 | Krátký zábavný kvíz ukazující paralely mezi rozmnožovacím chování zvířat a lidí. |
Etologické pozorování | 90 | 1,50 | Pozorování chování živočichů prováděné dvojicemi či trojicemi pozorovatelů v zoologické zahradě či oboře zakončené prezentací vypozorovaných údajů a diskusí nad nimi. |
ALTERNATIVNÍ AKTIVITY - 3 hodiny (180 minut)
Téma | Minut | Hodin | Anotace |
---|---|---|---|
Časová osa domestikace | 45 | 0,75 | Blok propojující pohybové a mentální zapojení studentů, vedoucí k zamyšlení se nad rolí domestikovaných zvířat v životě člověka a uvědomění si značné časové délky soužití těchto druhů s člověkem. |
Kreslení tašek | 90 | 1,50 | Kreativní dílna kreslení látkových tašek se zvířecí tématikou. |
Inspirace zvířaty ve světě vědy a techniky | 45 | 0,75 | Prezentace představující technologie a umělecké výtvory vycházející ze schopností a vlastností nejrůznějších živočichů. |
1.10 Materiální a technické zabezpečení
Pro realizaci programu je zapotřebí :
Materiál : Karty zvířat, lepíky na jmenovky, fixy, psací potřeby, flipchart, lano, gymnastická obruč, specifické zalaminované obrázky, specifické živočišné produkty (viz hra Stav světa), výtvarné potřeby, barvy na textil, látkové tašky, materiál k laboratorní práci (peří, srst specifických živočichů- velbloud, lední medvěd.., svlečky pavouků..)
Technické zapezpečení: projektor, plátno, počítač, laboratoř s mikroskopy, sady pro mikroskopování
1.11 Plánované místo konání
Program je koncipován pro VIDA! science centrum, jelikož však není použita expozice, lze jej uvádět v jakékoliv instituci s adekvátním prostorovým zázemím.
Pro kvalitní uvedení je nutno zajistit místo s těmito specifikacemi:
- možnost kvalitního přespání školní třídy (cca 30 osob),
- vybavená laboratorními místnostmi s mikroskopy,
- velký sál na možnost her a aktivit,
- blízkost lokality vhodné k etologickému pozorování volně se pohybujících zvířat (zoologická zahrada, obora, výběh, chovná stanice…),
- stravovací zařízení,
- možnost přístupu větších zvířat (psů) do místností ,
- velká členitá plocha pro uvedení workshopu Kynologické záchranařiny.
1.12 Způsob realizace programu v období po ukončení projektu
Před každým uvedením je studenty vyplněn pre-dotazník, ve kterým se vyjadřují ke svým postojům v rámci jejich vztahu ke zvířatům a jejich znalostem významu zvířat pro lidstvo a celý ekosystém. Tento dotazník je zpracován lektory a závěr z nich prezentován v rámci úvodních aktivit. V rámci každého uvedení je na konci prvního dne zařazení zpětné vazby- na velké roli papíru jsou vypsány jednotlivé bloky ke kterým se žáci vyjadřují v rámci toho jaký pro ně má daná aktivita přínos a jak je bavila. Na konci mají možnost napsat cokoliv a vyjádřit se k čemukoliv. Na konci druhého dne následuje opět zpětná vazba, kdy se žáci vyjadřují stejným způsobem ke zbývajícím aktivitám. V rámci této závěrečné zpětné vazby se žáci ještě vyjadřují pomocí nalepovacích lístečků k těmto otázkám: Co mě nejvíce zaujalo Jakou novou schopnost/dovednost si odnáším Jaké téma k zamyšlení mi program přinesl Něco co bych udělal jinak Vyjádření k čemukoliv
V rámci uvedení pedagog také vyplňoval evaluační formulář.
Podněty ZV byly využity při změnách a úpravách programu pro další uvedení.
1.13 Kalkulace předpokládaných nákladů na realizaci programu po ukončení projektu
1.13 Kalkulace předpokládaných nákladů na realizaci programu po ukončení projektu
ZATIM NEVYPLNUJTE, BUDE RESENO NAKONEC
Počet realizátorů/lektorů:
Položka | Předpokládané náklady | |
---|---|---|
Celkové náklady na realizátory/lektory | ||
z toho | Hodinová odměna pro 1 realizátora/ lektora včetně odvodů | |
Ubytování realizátorů/lektorů | ||
Stravování a doprava realizátorů/lektorů | ||
Náklady na zajištění prostor | ||
Ubytování, stravování a doprava účastníků | ||
z toho | Doprava účastníků | |
Stravování a ubytování účastníků | ||
Náklady na učební texty | ||
z toho | Příprava, překlad, autorská práva apod. | |
Rozmnožení textů – počet stran: | ||
Režijní náklady | ||
z toho | Stravné a doprava organizátorů | |
Ubytování organizátorů | ||
Poštovné, telefony | ||
Doprava a pronájem techniky | ||
Propagace | ||
Ostatní náklady | ||
Odměna organizátorům | ||
Náklady celkem | ||
Poplatek za 1 účastníka |
1.14 Odkazy, na kterých je program zveřejněn k volnému využití
Všechny materiály programu Dva dny se zvířaty jsou k dispozici na adrese
https://mscb.vida.cz/skolam/zvirata
pod licencí Creative Commons 4.0 BY-SA.