Proč?

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost I
Autor/ři Jana Prokešová
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 60 minut
Čas na přípravu 60 minut
Prostředí Interiér
Rozdělení účastníci každý sám za sebe

Cíle

Žák pozná všechny členy skupiny a skupina pozná žáka. Žák se dozví něco o lektorech. Žák se seznámí s tvůrčími otázkami PROČ? a CO BY SE STALO KDYBY? Žák se seznámí s pravidly celého workshopu. Žák zjistí, jak jsou označeny místnosti, kam se může jít ubytovat a další organizační informace.

Sdělení

Mám zase o trochu více jasnou představu o čem celý workshop bude a s kým tu celý týden budu trávit. Vím, kde najdu místo na spaní, koupelnu a jídelnu.

Metody

Aktivizace.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • formulací motivačního dopisu a konfrontací s ostatními.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • spoluprací s ostatními.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • aktivitou v jednotlivých zadáních.

Forma a popis realizace

Vnitřní aktivita, která kontinuálně navazuje na aktivitu Ahoj, jsem Virus. Žáci sedí v půlkruhu, pouští se projekce, celým blokem provází hlavní realizátor, žáci se aktivně zapojují do tvorby pravidel celého workshopu, dozvídají se více o dalších žácích prostřednictvím jejich motivačních dopisů (materiálů), seznamují se s realizátory. Žáci si osvojují základní dvě otázky, které se stávají tvůrčím mottem pro celý workshop. Žáci odpovídají na otázky proč na workshop přišli, co je zajímá, jaké téma je fascinuje. Žáci jsou seznámeni s celkovým průběhem workshopu a na základě prezentace s piktogramy, které pojmenovávají místnosti v celém areálu, si jdou část areálu prohlídnout a najít si své ubytování.

Obsah

Už víme, kdo za tímto celým stojí (realizátor ukazuje na postavičku VIRUSE) a víme PROČ tu je (aby nás workshopem provedl). PROČ jsme tu my a vy, se dozvíme hned vzápětí.

Motivační materiály žáků

Při přihlašování na workshop VIRUScience jste byli požádáni, ať pošlete motivační materiál, který vyjadřuje, PROČ se chcete workshopu zúčastnit. A tyto materiály se také staly jedním z faktorů, které rozhodovaly, koho na VIRUScience vybereme. Teď se na jednotlivé materiály podíváme společně. Vždy pustím jednu ukázku. Všichni se na ni podíváme, každý se zamyslí, kdo za materiálem asi stojí a na omyvatelnou tabulku, které vám teď realizátor David rozdává, napište fixem jméno toho, kdo si myslíte, že je autorem ukázky. Jakmile řeknu „tři, dva, jedna, teď“, tak všichni ukážou tabulku, kde bude jméno jednoho z vás. Zároveň si tím zopakujeme jména. Jméno píše i autor, tak poznáme, kdo je skutečným autorem. Jakmile autora odhalíme, prosím, pojďte před nás všechny, vedle VIRUSe, a dejte nám krátký komentář k ukázce či případné doplnění.

Pojďme tedy na první ukázku. Realizátor pouští první ukázku. Prosím, napište svůj tip na tabulku a „tři, dva, jedna, teď“, všichni ukažte tabulku. Nejčastěji se objevuje jméno Karel a sám Karel má též jméno Karel. Tak jsme to uhádli. Karle, prosím pojď nám k ukázce říci něco víc. Karel mluví před ostatními žáky, vypráví, jak video natáčel a kdo mu pomáhal.

Karle dík moc za převyprávěný zážitek, vítáme tě na workshopu a tady máš k zapůjčení flash disk, který tě po celý týden bude provázet a na něj budeš průběžně sbírat svůj natočený materiál. Ať se ti tu s námi dobře tvoří a pojďme na další ukázku.

Takto realizátor projde materiály všech účastníků.

Představení realizátorů

Nyní je řada na nás, realizátorech. Něco už o nás víte z mailů, něco ze zvacích videí, ale co možná nevíte, je, PROČ je tady realizátor učitel biologie Patrik, zvukař Aleš, filmový specialista Tomáš a naši dva VIRUS pomocníci Šimon a David.

Před žáky se začnou střídat jednotliví realizátoři a odpovídají na otázku PROČ? jsou na workshopu.

A nakonec ještě proč jsem tu já, Janet Hlavní realizátor se představuje.

A se mnou je tu i maskot VIRUS, který, jak už bylo řečeno, nás bude celý týden provázet. Bude s námi začínat budíčkem a rozcvičkou a končit projitím si celého dne, kde bude prostor na otázky i stížnosti. Bude s námi sdílet radosti i případné problémy, pokud by již nevyhnutelně musely nastat. Je tu pro každého z nás.

Otázky a odpovědi na samostatné papíry

Abychom celý workshop si mohli pěkně tzv. ušít na sebe, tak o sobě musíme vědět co nejvíce věcí. To nám pomůže pak volit témata, které vás zajímají a přizpůsobit naše připravené aktivity vašemu nastavení. Každý z vás teď dostanete šest papírků a napište na každý papírek vždy odpověď na jednu ze šesti otázek. Otázky jsou rozmístěny po této místnosti, tak si vždy najděte otázku, odpovězte a papírek nechte pod otázkou ležet. Můžete heslovitě nebo celou větou, klidně větším písmem, ať se to dá přečíst, ale na jednotlivé papírky se nepodepisujte. A jak budete mít hotovo, tak se můžete vrátit do našeho půlkruhu.

Motto otázky

Celá věda a každý tvůrčí proces je o kladení si otázek. Během našeho workshopu se necháme vést následujícími otázkami, budou pro nás jako takové motto, něco, co nám chce pomoci, ne nás omezovat. První: PROČ? a druhá: CO BY SE STALO KDYBY? (Realizátor se snaží kolem otázek rozjet menší diskusi a debatu.) Co ve vás tyto otázky vyvolávají? Kdo se ptá nejčastěji PROČ? (Poté, co se v žácích nastartuje proces, kdy o otázkách volně přemýšlejí, realizátor pouští prezentaci a pokračuje prezentací.)

PROČ - prezentace

  • PROČ?: První otázka, na kterou si chci u daného tématu odpovědět. Proč se to děje?
  • CO BY SE STALO KDYBY…: Nestačí mi vědět PROČ? Chci jít dál a vědět víc. Kalkuluji. Snažím se přijít na drama, na zápletku, na konflikt, který v sobě dané téma má, které v sobě skrývá.
  • JSEM A MÁM CO ŘÍCT: Jsem osobnost, která má k tématu co říct. Jsem aktérem, nositelem příběhu, kterým chci své vybrané téma předat dál.
  • BIOLOGIE: Oblast pro hledání mých témat. Tematická studna.
  • ČISTÁ KRÁSA BEZ ČEKÁNÍ: Proč je to zrovna obor biologie? Protože biologie má svoji krásou – v detailu i v celku, už je nám kulisou a ideálním prostředím pro natáčení. Biologie funguje sama o sobě a my potřebujeme jen zjistit, jak a proč to tak je.
  • VIDEO: Prostředek, který ke zpracování svého tematického příběhu využiji.
  • TECHNIKA MĚ NEZASTAVÍ: Naučím se základy pro filmové natáčení (záběr, ostření), základy střihu, jak natočit zvuk a jak správně nasvítit záběr.
  • VIRAL: Aby se mé vědecké téma dostalo do široké veřejnosti, je zapotřebí využít principů, které využívají virální videa a tím zvýšit možnost, že se mé video bude více šířit po sociálních sítích i po celém internetu.
  • KAŽDÝ DEN JEDNO DÍLO: Nejvíce se naučím tím, že si věci vyzkouším. Trénovat se musí každý den. A umět dotáhnout věci do konce je základ úspěchu.

Toto nás čeká, tomu se chceme celý týden věnovat. Máte k tomu někdo nějaké otázky? Pokud nejsou další otázky, pojďme se vrhnout na náš společný prostor a čas, který tu budeme celý týden sdílet.

Pravidla na VIRUScience

Každý jsme osobnost, máme své návyky a limity a teď tu celý týden budeme společně. Promítnu pár obrázků. Pojďme si společně vytvořit a definovat pravidla pro celou naší skupinu, abychom byli schopní celý týden spolu prožít, tvořit i diskutovat. (Realizátor promítá jednotlivé obrázky prezentace a žáci spolu s ním tvoří pravidla. Zároveň jsou obrázky vytištěny a jeden z realizátorů k obrázkům připisuje to, co si žáci v rámci pravidel definují.) Čeho myslíte, že se týká první obrázek?

  • PROSTOR: Workshop probíhá v budově VIDA! SC, pokud chci nebo potřebuji budovu opustit, řeknu o tom někomu z realizátorů. To se týká i jiných objektů a lokalit, kde se právě budeme nacházet.
  • KDYŽ JEDEN MLUVÍ, OSTATNÍ NASLOUCHAJÍ: Komunikace je jednokanálová. Když jeden mluví, ostatní naslouchají. Jinak se nedomluvíme. Máme dvě uši a jedna ústa.
  • RESPEKT: Chovám se k druhému tak, jak chci, aby se i on choval ve stejné situaci ke mně.
  • ZDRAVOTNÍK: Pokud jsem se zranil nebo mi není dobře, vyhledám zdravotní pomoc u realizátora.
  • STOPKA: Mám právo cokoli a kdykoli odmítnout a nemusím své rozhodnutí obhajovat ani před druhými, ani před sebou. Nemusím ani nic vysvětlovat. A dokonce u toho ani nemusím mít „blbý“ pocit.
  • DOBROVOLNOST: Programy jsou dobrovolné, ze strany realizátorů je to nabídka. Mohu kdykoli odejít, a pokud to nebude rušit, tak se i vrátit. Pokud se ale rozhodnu neúčastnit, řeknu to realizátorům (ať mohou program přizpůsobit změně a ať mě někde nehledají).
  • MOHU MÍT NÁZOR, MOHU SE PTÁT: Mám právo říct, co si myslím, a mám právo na to, aby se mi za to nikdo nevysmíval. Něco takového jako absolutní pravda neexistuje. Obvykle máme každý svoji verzi příběhu. Je dobré mít možnost svou verzi říct ostatním.
  • POCHOPENÍ STAČÍ: Nemusím s každým vždy souhlasit. Snažím se druhé lidi „jen“ pochopit. To stačí.
  • VČAS. DOCHVILNOST: Choď včas. Program obvykle probíhá dopoledne, odpoledne a večer. Řekneme ti, jak dlouho bude který blok trvat.
  • JÍDLO: Jídlo jen o přestávkách mezi programy.
  • PITÍ: Pití ano, kdykoli.
  • BEZ NÁVYKOVÝCH LÁTEK: Akce je bez alkoholu, bez kouření, bez drog.
  • MOBIL: Mobilní zařízení používám během programu pokud možno jen ke kreativním účelům.
  • AKCE BUDE TAKOVÁ, JACÍ BUDEME MY: Když si chci workshop užít, vložím do toho srdce.

Obrázky jako pravidla jsou tady vytištěny, připsali jsme si tam společně to, co jsme si potřebovali ujasnit. Myslím, že se nám podařilo definovat si bezpečný prostor pro nás všechny.

Obrázky na místnostech

Poslední obrázky už prolítneme velice rychle, jedná se o piktogramy, které označují jednotlivé místnosti. Obrázky jsou rozmístěny na dveřích v areálu a slouží k vaší orientaci, abyste se neztratili.

Místnosti:

  • Pokoj muži: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Nehlučet.
  • Pokoj ženy: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Nehlučet.
  • Laboratoř: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Může se točit.
  • Studio pro střih a natáčení: Nekouřit. Nejíst. Pít ano.
  • Koupelna ženy: Nekouřit. Muži nevstupovat.
  • Koupelna muži: Nekouřit. Ženy nevstupovat.
  • SOS místnost: Kam pro pomoc.

Víte, jak vypadá obrázek k místnosti, kde bydlíte. Prosím vás, vezměte si všechny věci a vydejte se hledat tuto místnost. Jak ji najdete, tak se ubytujte a pak vyrazte do areálu a snažte se najít všechny zbývající piktogramy - je jich celkem sedm. Pokud byste se potřebovali zorientovat, půjde s vámi realizátor David, který se po celou dobu bude nacházet před vaší ubytovací místností a v daný čas vás odvede do jídelny na oběd.

Metodika uvedení

Příprava

  • Aktivita probíhá v hlavní pracovní místnosti
  • Projekční plátno, židle postavené do půlkruhu pro žáky a realizátory, podstavec pro VIRUS a postavička VIRUS jsou již připraveny z předešlé aktivity Ahoj, jsem Virus
  • Projít a vybrat ukázky z materiálů jednotlivých žáků, aby je mohli poznávat další členové skupiny
  • Připravit obrázkovou prezentaci na skupinovou tvorbu pravidel vzájemného soužití a fungování
  • Připravit prezentaci piktogramů k určování místností
  • Sepsat informace, které se žáci potřebují dozvědět o fungování areálu, stravování atd.
  • Každý z realizátorů si připraví krátké uvedení PROČ? je na workshopu VIRUScience
  • Všechny potřebné místnosti označit cedulkou s příslušným piktogramem, případně cedulkou s piktogramy, co se v místnosti nevítá

Realizace

Žáci sedí v půlkruhu na židlích.

Motivační materiály žáků

Hlavní realizátor mírně navazuje na diskuzi před vstupem do místnosti a vysvětluje, proč se skupina sešla. Proč chtěli na workshop jednotliví žáci, už sami poslali ve svých motivačních materiálech. Realizátor vysvětluje pravidla následující mikro aktivity. Vždy pustí jednu ukázku. A každý napíše na tabulku jméno toho, kdo si myslí, že je autor. Ukazuje i skutečný autor, ale má tam své jméno. Žák krátce okomentuje ukázku. Formulací motivačního dopisu a konfrontací s ostatními je u žáka rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Poté dostává zapůjčený flash disk na užívání na celý týden - na flash disku je jméno účastníka, aby se flash disky nepletly. Takto se projdou materiály všech účastníků.

Představení realizátorů

Před žáky se začnou střídat jednotliví realizátoři a odpovídají na otázku PROČ? jsou na workshopu. Nakonec je představen i maskot VIRUS jako někdo, kdo nás bude celý týden provázet. Bude s námi začínat budíčkem a rozcvičkou a končit projitím si celého dne. Bude s námi sdílet radosti i případné problémy, pokud by již nevyhnutelně musely nastat. Je tu pro každého z účastníků.

Otázky a odpovědi na samostatné papíry

Realizátor vyzve žáky, aby postupně napsali odpověď na šest otázek, které jsou rozmístěny v prostoru. Každý z žáků si každou odpověď píše na samostatný papír a pak se odpovědi vyvěsí na viditelné místo pro všechny, nikdo se nepodepisuje. Otázky slouží k tomu, aby se skupina lépe poznala a realizátoři zjistili, jaká témata v žácích žijí. Aktivitou během jednotlivých zadání je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

Motto otázky

Realizátor představuje dvě základní otázky celého workshopu, první: PROČ?, druhá: CO BY SE STALO KDYBY? Kolem těchto otázek se může rozjet menší diskuze a debata, aby se v žácích nastartoval proces a mohli o otázkách volně přemýšlet.

PROČ - prezentace

  • PROČ?: První otázka, na kterou si chci u daného tématu odpovědět. Proč se to děje?
  • CO BY SE STALO KDYBY…: Nestačí mi vědět PROČ? Chci jít dál a vědět víc. Kalkuluji. Snažím se přijít na drama, na zápletku, na konflikt, který v sobě dané téma má, které v sobě skrývá.
  • JSEM A MÁM CO ŘÍCT: Jsem osobnost, která má k tématu co říct. Jsem aktérem, nositelem příběhu, kterým chci své vybrané téma předat dál.
  • BIOLOGIE: Oblast pro hledání mých témat. Tematická studna.
  • ČISTÁ KRÁSA BEZ ČEKÁNÍ: Proč je to zrovna obor biologie? Protože biologie má svoji krásu – v detailu i v celku, už je nám kulisou a ideálním prostředím pro natáčení. Biologie funguje sama o sobě a my potřebujeme jen zjistit, jak a proč to tak je.
  • VIDEO: Prostředek, který ke zpracování svého tematického příběhu využiji.
  • TECHNIKA MĚ NEZASTAVÍ: Naučím se základy pro filmové natáčení (záběr, ostření), základy střihu, jak natočit zvuk a jak správně nasvítit záběr.
  • VIRAL: Aby se mé vědecké téma dostalo do široké veřejnosti, je zapotřebí využít principů, které využívají virální videa a tím zvýšit možnost, že se mé video bude více šířit po sociálních sítích i po celém internetu.
  • KAŽDÝ DEN JEDNO DÍLO: Nejvíce se naučím tím, že si věci vyzkouším. Trénovat se musí každý den. A umět dotáhnout věci do konce je základ úspěchu.

Realizátor dává prostor na otázky, pokud nejsou, pokračuje dál.

Pravidla na VIRUScience

Realizátor volně pokračuje na prezentaci obrázků, které mají sloužit ke společnému vytvoření a definování si pravidel pro celou skupinu, aby byli schopní celý týden spolu prožít, tvořit i diskutovat. Spoluprací s ostatními jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.

  • PROSTOR: Workshop probíhá v budově VIDA! SC, pokud chci nebo potřebuji budovu opustit, řeknu o tom někomu z realizátorů. To se týká i jiných objektů a lokalit, kde se právě budeme nacházet.
  • KDYŽ JEDEN MLUVÍ, OSTATNÍ NASLOUCHAJÍ: Komunikace je jednokanálová. Když jeden mluví, ostatní naslouchají. Jinak se nedomluvíme. Máme dvě uši a jedna ústa.
  • RESPEKT: Chovám se k druhému tak, jak chci, aby se i on choval ve stejné situaci ke mně.
  • ZDRAVOTNÍK: Pokud jsem se zranil nebo mi není dobře, vyhledám zdravotní pomoc u realizátora.
  • STOPKA: Mám právo cokoli a kdykoli odmítnout a nemusím své rozhodnutí obhajovat ani před druhými, ani před sebou. Nemusím ani nic vysvětlovat. A dokonce u toho ani nemusím mít „blbý“ pocit.
  • DOBROVOLNOST: Programy jsou dobrovolné, ze strany realizátorů je to nabídka. Mohu kdykoli odejít, a pokud to nebude rušit, tak se i vrátit. Pokud se ale rozhodnu neúčastnit, řeknu to realizátorům (ať mohou program přizpůsobit změně a ať mě někde nehledají).
  • MOHU MÍT NÁZOR, MOHU SE PTÁT: Mám právo říct, co si myslím, a mám právo na to, aby se mi za to nikdo nevysmíval. Něco takového jako absolutní pravda neexistuje. Obvykle máme každý svoji verzi příběhu. Je dobré mít možnost svou verzi říct ostatním.
  • POCHOPENÍ STAČÍ: Nemusím s každým vždy souhlasit. Snažím se druhé lidi „jen“ pochopit. To stačí.
  • VČAS. DOCHVILNOST: Choď včas. Program obvykle probíhá dopoledne, odpoledne a večer. Řekneme ti, jak dlouho bude který blok trvat.
  • JÍDLO: Jídlo jen o přestávkách mezi programy.
  • PITÍ: Pití ano, kdykoli.
  • BEZ NÁVYKOVÝCH LÁTEK: Akce je bez alkoholu, bez kouření, bez drog.
  • MOBIL: Mobilní zařízení používám během programu pokud možno jen ke kreativním účelům.
  • AKCE BUDE TAKOVÁ, JACÍ BUDEME MY: Když si chci workshop užít, vložím do toho srdce.

Realizátor poděkuje žákům za vytvoření pravidel a ukáže místo, kde budou pravidla vyvěšena.

Obrázky na místnostech

Celý blok realizátor ukončí prezentací piktogramů, které jsou rozmístěny na dveřích v areálu a slouží k orientaci, aby se žáci neztratili. Žáci se snaží určit, co který piktogram znamená a následně se vydávají piktogramy i místnosti hledat. Když najdou svou ložnici, tak se ubytují.

Místnosti:

  • Pokoj muži: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Nehlučet.
  • Pokoj ženy: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Nehlučet.
  • Laboratoř: Nekouřit. Nejíst. Pít ano. Může se točit.
  • Studio pro střih a natáčení: Nekouřit. Nejíst. Pít ano.
  • Koupelna ženy: Nekouřit. Muži nevstupovat.
  • Koupelna muži: Nekouřit. Ženy nevstupovat.
  • SOS místnost: Kam pro pomoc.

Realizátor vyzve žáky, ať si vezmou věci a jdou hledat svou ubytovací místnost. Na prohlídce areálem je doprovází jeden z realizátorů, který je pak odvede do jídelny.

Uzavření

Žáci si berou své věci a jdou si najít své místo na ubytování. Poté si projdou část areálu a pokusí se najít všechny promítnuté piktogramy, aby se zorientovali, kde co je.

Poznámky

Metodický důvod aktivity

  • aktivita je zařazena, aby žáci o sobě zjistili více informací, představili se jim realizátoři a dozvěděli se základní informace o fungování a průběhu celého workshopu
  • realizátoři žáky ujišťují, že je v pořádku, když si budou vzájemně tykat

Variantní podoby aktivity

  • při určování žáků (komu patří ten či onen motivační materiál) se neukazuje, ale píšou se jména na omyvatelné kartičky
  • pravidla se během brainstormingu mohou sepisovat na velký papír, který pak zůstane viset na viditelném místě
  • na „připomenutí“ pravidel se jednotlivé obrázky z prezentace mohou vytisknout na velký papír a ten vystavit na viditelné místo

Uvedení jednotlivých částí programu

  • dostatečné představení a vysvětlení otázek PROČ? a CO BY SE STALO KDYBY? - aby se staly tvůrčím nástrojem a ne bičem
  • zbývající realizátoři pomáhají hlavnímu realizátorovi aktivním vnímáním celé skupiny
  • žáci by měli cítit prostor, že se mohou volně projevovat, nemusí čekat na „vyvolání“

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Prezentace motivační materiály
Prezentace obrázky na pravidla
Prezentace piktogramů
Projektor
Židle
Flash disky + cedulky se jmény
Cedulky piktogramů na používané místnosti

Přílohy

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0