Točím vše, co létá, leze, utíká

Žáků 8-15
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost II
Autor Patrik Král
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 60 minut
Čas na přípravu pouze příchod na místo
Prostředí Les, louka
Rozdělení žáci každý sám za sebe

Cíle

  • Žák pozná, že i uprostřed města lze nalézt pestrý a druhově rozmanitý život.
  • Žák odchytí rozmanité formy života pro pozdější určování.

Sdělení

Každé místo kolem sebe ukrývá mnoho druhů živočichů a rostlin.

Metody

Pozorování

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi žáky ve skupině.
    • odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí.

Forma a popis realizace

Vycházka do blízkého okolí, kde žáci pozorují a sbírají drobné živočichy a rostliny k pozdějšímu pozorování.

Obsah

Realizátor biolog navazuje na výklad filmového specialisty z programu Mé oko je objektiv

Teď už víte, jakým způsobem máte natáčet videa. Ale je potřeba si trošku pojmenovat naši misi. Pokud je totiž nějaké zadání, mise, idea, má to smysl a daleko lépe se o tom natáčí. My jsme se vypravili právě do těchto míst, protože je kolem nás spoustu života. Tento život můžeme částečně odchytit a přinést do laboratoře a dále zkoumat. Pro odchyt mám tady pro vás připraveno vybavení. Exhaustor, rýček a pinzetu. Exhaustor a rýček bude k dispozici pro zájemce zde. Můžete si ho průběžně zapůjčovat. Rýček využijete v případě, že se chcete dostat trošku pod povrch a nebo si nabrat vzorek s půdou. Pinzetu využijte na sběr větších živočichů. Pro odchyt hmyzu použijte exhaustor. Exhaustor pracuje na stejném principu jako vysavač prachu, který se používá v domácnosti. Je velmi jednoduchý. Vsuneme-li konec hadičky do úst a nasajeme vzduch, nastane uvnitř exhaustoru, tvořeného skleněnou trubicí, podtlak, který se projeví tak, že přední skleněná trubička do sebe prudce nasává veškeré drobné předměty, které jsou v její blízkosti. Drobný hmyz je stržen proudem vzduchu a vlétne do silnostěnné skleněné trubice, kde se shromažďuje, a nemůže z trubice uniknout. Sesbírané druhy živočichů nebudeme usmrcovat a po odpoledním pozorování je vypustíme zpět do přírody. Nemusíte se zdržovat jen na tomto místě. Jen prosím dávejte pozor. Když se člověk zabere do práce, občas se zapomene rozhlížet. My s kolegy vám budeme k dispozici. Pokud by vám bylo něco nejasného, i po odborné stránce, neváhejte se na mě obrátit. Jsem vám plně k dispozici.

Máte nějaké dotazy? prostor na dotazy

Ok, sejdeme se tedy na tomto místě v … oznámení času srazu

po uplynutí časového limitu

Děkuji vám za nasazení pro věc. Všechnu práci, kterou jste tady udělali, zúročíme odpoledne v laboratoři. Už teď se na to těším. Teď se vydáme na cestu zpět.

Metodika uvedení

Příprava

Několik dní před samotnou návštěvou je nutné projít vybranou lokalitu. Seznámit se s terénem a druhy, které se zde vyskytují. Pro každého žáka je potřeba přichystat pinzety, kelímky od řeckého jogurtu, 2-3 exhaustory a rýčky. Vhodná je jakákoliv lokalita s neposečenou trávou, ideálně v blízkosti vzrostlých stromů, keřů, případně obnaženého půdního podkladu. Nevhodné lokality jsou zastavěné s minimem ploch pro přirozený výskyt živočichů.

Realizace

Na určené lokalitě upozorníme na rozmanitost a krásu přírody kolem sebe. Vysvětlíme práci s exhaustorem, rýčkem a pinzetou. Exhaustor je zařízení (průhledná nádobka), do které je odchytáván hmyz. Pracuje na stejném principu jako vysavač prachu, který se používá v domácnosti. Je velmi jednoduchý. Vsuneme-li konec hadičky do úst a nasajeme vzduch, nastane uvnitř exhaustoru, tvořeného skleněnou trubicí, podtlak, který se projeví tak, že přední skleněná trubička do sebe prudce nasává veškeré drobné předměty, které jsou v její blízkosti. Drobný hmyz je stržen proudem vzduchu a vlétne do silnostěnné skleněné trubice, kde se shromažďuje, a nemůže z trubice uniknout. Exhaustor a rýček bude k dispozici pro zájemce na určeném místě, kde si jej žáci mohou průběžně zapůjčovat. Použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin si žáci prohlubují kompetenci základní schopnosti v oblasti vědy a technologií. Dále seznámíme žáky s tím, že sesbírané druhy živočichů nebudeme usmrcovat a po odpoledním pozorování budou vypuštěny zpět do přírody. Uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí si žáci prohlubují kompetenci sociální a občanské schopnosti. Během samotného sběru se realizátoři aktivně pohybují od jednoho žáka k druhému a pomáhají s odchytem a hledáním zajímavých forem života praktickými ukázkami práce s pinzetou i exhaustorem. Pomáhají i se samotným výběrem zajímavých druhů živočichů či rostlin, které budou dobře pozorovatelné a názorné pod mikroskopem. Aktivní komunikací mezi žáky ve skupině a odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce.

Uzavření

Na závěr dohlédneme, abychom na místě nic nenechali, zkontrolujeme všechny pomůcky, každý žák spočítá ulovené druhy, krátce zhodnotíme činnost a vrátíme se zpět.

Poznámky

Metodický důvod aktivity

  • aktivita je zařazena kvůli nasbírání materiálu pro pozdější pozorování

Variantní podoby aktivity

  • pokud je velmi špatné počasí, je možné rozmístit dopředu sesbíraný materiál po budově

Uvedení jednotlivých částí programu

  • vysvětlení práce s pinzetou, exhaustorem
  • zbývající lektoři pomáhají během aktivity
  • žáci pracují samostatně

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Kelímky od řeckého jogurtu pro každého žáka pro sběr materiálu
Pinzety pro každého žáka pro sběr materiálu
Exhaustor 2-3 na celou skupinu pro sběr materiálu
Rýček 2-3 na celou skupinu pro sběr půdních organismů
Lupa pro každého žáka pro sběr materiálu

Přílohy

#SouborPopis
014.04.01 virus_uvod.mp4úvodní video

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
014.04.01 01 úvodní video Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-11-26

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0